Que sont l’exploitation sexuelle et la traite des personnes à des fins d’exploitation sexuelle et comment puis-je rester en sécurité en ligne?

Adapté pour 7e et 8e année

 

Objectifs d’apprentissage : 

  • Sensibiliser les élèves au sujet de la traite des personnes à des fins d’exploitation sexuelle en Ontario et des risques connexes en ligne. 

  • Fournir aux élèves des mesures concrètes pour éviter d’être la cible de trafiquants de personnes lorsqu’ils ou elles se trouvent dans des espaces virtuels.

  • Créer un espace pour la défense contre la traite des personnes à des fins d’exploitation sexuelle afin de prévenir et d’enrayer ce crime.

Download the lesson plan in PowerPoint, PDF, Word and Google Slides formats by clicking the logos below

Remarques pour le personnel enseignant :

Il existe de nombreux mythes concernant la traite des personnes à des fins d’exploitation sexuelle. Il faudra évaluer le niveau de connaissance et de sensibilisation des élèves, puis décider s’il faut passer plus de temps sur certains domaines du cours que d’autres. Revoyez le document « Prévenir la traite des personnes à des fins d’exploitation sexuelle : conseils de sécurité en ligne – destiné au personnel enseignant » afin de vous familiariser davantage avec les stratégies de sécurité en ligne.


Curriculum Connections

Health and Physical Education. Gr 7 Active living, Healthy living:

  • D1.1 describe benefits and dangers, for themselves and others, that are associated with the use of computers and other digital technologies, and identify protective responses.

  • D2.2 assess the potential impact on themselves and others of various types of bullying, abuse, exploitation, or harassment, including homophobic bullying or harassment and other forms of identity-based bullying, and of the type of coercion that can occur in connection with sexting and online activities, and identify ways of preventing or resolving such incidents.


Visual Arts, Gr7

  • D1.1 create art works, using a variety of traditional forms and current media technologies, that express feelings, ideas, and issues, including opposing points of view 

  • D2.1 interpret a variety of art works and identify the feelings, issues, themes, and social concerns that they convey

Visual Arts. Grade 8

  • D1.1 create art works, using a variety of traditional forms and current media technologies, that express feelings, ideas, and issues and that demonstrate an awareness of multiple points of view

  • D2.1 interpret a variety of art works and identify the feelings, issues, themes, and social concerns that they convey

Media Literacy Grade 7

  • 1.5 demonstrate understanding that different media texts reflect different points of view

  • 1.6 identify who produces various media texts and determine the commercial, ideological, political, cultural, and/or artistic interests or perspectives that the texts may involve

Media Literacy Grade 8

  • 1.2 interpret increasingly complex or difficult media texts, using overt and implied messages as evidence for their interpretations

  • 1.6 identify who produces various media texts and determine the commercial, ideological, political, cultural, and/or artistic interests or perspectives that the texts may involve